قيمت خريد فروش مربا ترشي سبزي خانگي قيمت خريد فروش مربا ترشي سبزي خانگي .

قيمت خريد فروش مربا ترشي سبزي خانگي

غذا‌هاي عماني؛ سفري به همسايه جنوبي كشورمان

از ويژگي‌هاي منحصر به فرد فرهنگ عمان داشتن غذا‌هاي خوشمزه‌اي است كه حسابي آدم را وسوسه مي‌كند. از خرما و قهوه گرفته تا برنج و كباب؛ عماني‌ها غذا‌هاي خوش طعمي دارند كه محال است گردشگران بدون چشيدن مزه آن‌ها اين كشور را ترك كنند.
مجله اراول: از ويژگي هاي منحصر به فرد فرهنگ عمان داشتن غذاهاي خوشمزه اي است كه حسابي آدم را وسوسه مي كند. از خرما و قهوه گرفته تا برنج و كباب؛ عماني ها غذاهاي خوش طعمي دارند كه محال است گردشگران بدون چشيدن مزه آنها اين كشور را ترك كنند. در ادامه تعدادي از غذاهاي عمان را به شما معرفي مي كنيم تا هنگام سفر به اين كشور مزه آنها را امتحان كنيد.

مَجبوس

 

مَجبوس يا مكبوس نوعي برنج سنتي مخلوط است كه در اصل به عربستان تعلق دارد. اين غذا در كشورهاي عربي خصوصا عمان طرفداران زيادي دارد. مجبوس با برنج (معمولاً باسماتي)، سبزيجات، گوشت يا مرغ و مخلوطي از ادويه‌ جات گوناگون درست مي شود. اين غذا گاهي اوقات با ماست، سالاد، نان سنتي و سس گوجه سرو مي شود.


شوا

 

شُوا نوعي گوشت گريل شده است كه عموما براي مناسبت هاي ويژه مانند عيد تهيه مي شود. فرايند پخت شوا زمان زيادي مي برد. در واقع عماني ها روز اول عيد گوشت را تهيه مي كنند و روز دوم يا سوم آن را مي خورند. براي تهيه شوا آن را در ادويه هاي عماني غلت مي دهند سپس آن را در برگ درخت موز يا نخل مي پيچند و داخل تنوري سنگي قرار مي دهند كه پخت آن يك تا دو روز طول مي كشد. شايد شيوه پخت آن كمي عجيب باشد اما طعم بي نظيري دارد. اگر به عمان و شهر مسقط سفر كرديد پيشنهاد مي كنيم اين كباب لذيذ و خوشمزه را حتما امتحان كنيد.


نان عماني

 

نان عماني انواع مختلفي دارد يكي از آنها ضخيم و دايره اي شكل و ديگري ترد، نازك و برشته است. بيشتر عماني ها نان را در خانه خود مي پزند اما مي توان آن را از نانوايي هم تهيه كرد. اين نان هاي سنتي معمولا در رستوران ها در كنار وعده هاي غذايي قرار داده مي شوند.


خرما

 

درختان خرما به وفور در سراسر عمان ديده مي شوند و انواع خرماهاي خوشمزه اي كه در اين كشور وجود دارد آب در دهان مي اندازد. شايد معرفي خرما به عنوان غذا برايتان عجيب باشد اما اين خرماهاي خوشمزه در اندازه ها، رنگ ها و طعم هاي مختلف به عنوان بخش جدايي ناپذير از فرهنگ ميهمان نوازي عماني ها محسوب مي شود. عماني ها خرماي خشك را با ارده، كنجد و پودر نارگيل مخلوط مي كنند. همچنين از آن براي تهيه انواع شيريني و دسر عماني استفاده مي شود.


قهوه

 

قهوه نيز مانند خرما يكي از مهم ترين بخش هاي مهمان نوازي عماني ها را تشكيل مي دهد. قهوه عربي به عطر، طعم، نحوه خشك كردن و دم كردنش معروف است. اين قهوه معمولا با پودر هل مخلوط و به همراه حلواي عماني سرو مي شود. اغلب عماني ها در طول روز چند بار قهوه مي نوشند و گاهي اوقات آن را آماده مي كنند و به خانه همسايه مي روند تا در كنار هم از نوشيدن قهوه لذت ببرند.


مِشكاك

 

مشكاك همان كباب خودمان است. عماني ها براي تهيه كباب گوشت گوسفند، گوساله يا مرغ را در ادويه هاي مختلف، خصوصا كاري مي خوابانند و پس از آماده شدن آن را با نان عماني ميل مي كنند. اين غذا نيز در سراسر اين كشور به ويژه هنگام جشن ها و مراسم هاي مختلف سرو مي شود.


حلوا

 

حلوا در زبان عربي به معناي دسر است اما عماني ها به شيريني معروف خود حلوا مي گويند. بافت اين دسر از كاستارد هم ضخيم تر است و با وجود اين قهوه اي رنگ است از هيچ شكلاتي براي تهيه آن استفاده نشده. حلواي عماني شامل شكر، عسل، گلاب، تخم مرغ، چند نوع ادويه و انواع مغزهاست. عماني ها معمولا آن را در يك بشقاب بزرگ مي گذارند و دور آن قاشق مي گذارند تا مهمانان هرچقدر كه مي خواهند بردارند. آنها اين دسر را با خرما و قهوه ميل مي كنند.


لبن

 

لبن در زبن عربي به معناي شير ترش است. در واقع لبن عماني همان دوغ است و از ماست و كره شير تهيه مي شود. اين نوشيدني را معمولا با هل، نعنا و زيره سبز مخلوط مي كنند.


هريس

 

هريس هم غذايي است كه آن را بيشتر در مناسبت هاي ويژه درست مي‌كنند. اين غذا از مخلوط گندم با گوشت تهيه مي‌ شود و آن را همراه با يك سس مخلوط سرو مي‌كنند.


مشوي (Mashuay)

 

از جمله خوشمزه ترين و محبوب ترين غذاهاي عمان يك غذايي دريايي به نام مشوي است. اين غذا در واقع ماهي شير كباب شده است كه در انواع ادويه جات سنتي عمان غلطانده شده و همراه با يك سس ليموي منحصر به فرد ميل مي شود. اگر به عمان سفر مي كنيد به هيچ وجه طعم غذاهاي دلنشين آن را از دست ندهيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۰۲:۵۲ توسط:زهرا علي خوش موضوع: نظرات (0)

خورش مرغ كاري با ماست و خامه؛ سفري به هندوستان

خورش مرغ كاري با ماست و خامه يكي از محبوب‌ترين غذا‌هاي تند و تيز هندي است كه تقريبا در تمام ايالت‌هاي هند پخت و سرو مي‌شود.
مجله كوروش: آشپزخانه هندي يكي از قديمي‌ترين و مشهورترين مطبخ‌هاي دنياست. در حقيقت آشپزي هندي با فرهنگ و سنت هندي‌ها يكي شده و با وجود اين‌كه تنوع غذايي در اين كشور بسيار زياد است اما همچنان هويت و اصالت خودش را در سرتاسر دنيا حفظ كرده است. خورش مرغ كاري با ماست و خامه يكي از محبوب‌ترين غذاهاي تند و تيز هندي است كه تقريبا در تمام ايالت‌هاي هند پخت و سرو مي‌شود.

 

مواد لازم براي ۶ نفر

كره آب شده: ۲ قاشق غذاخوري
پياز ريز خرد شده: ۱ عدد
سير رنده شده: ۴ حبه
زيره سبز آسياب شده: ۱ قاشق غذاخوري
نمك: ۱ قاشق چايخوري
پودر زنجبيل: ۱ قاشق چايخوري
پودر دارچين: ½ قاشق چايخوري
پودر فلفل قرمز: ۱ قاشق چايخوري
پودر ميخك: ۱ قاشق چايخوري
پودر زردچوبه: ¼ قاشق چايخوري
خامه سنگين زده شده: ۱ فنجان
ماست چكيده: ۱ ليوان
بادام هندي: ۱/۲ فنجان
پودر فلفل پاپريكا: ۲ قاشق چايخوري
شكر سفيد: ۱ قاشق غذاخوري (اختياري)
روغن مايع: ۱ قاشق غذاخوري
سينه مرغ پوست كنده و بدون استخوان: ۲ عدد خرد شده به صورت قطعات مكعبي
پودر كاري: ½ قاشق چايخوري

طرز تهيه مرغ كاري

1. براي درست كردن خورش مرغ كاري با ماست و خامه ابتدا سس خورش را آماده مي‌كنيم. در يك ماهيتابه و روي حرارت متوسط گاز كره آب شده را كمي گرم كنيد. پيازهاي خرد شده را اضافه كنيد و حدود ۵ دقيقه در كره تفت دهيد تا سبك شوند. در ادامه ۴ حبه سير رنده شده را اضافه كنيد و كمي تفت دهيد. زيره سبز، يك قاشق چايخوري نمك، پودر ميخك، زنجبيل، پودر فلفل قرمز، دارچين و زردچوبه را هم اضافه كنيد و با سير و پيازها كمي تفت دهيد. دو دقيقه زمان براي اين مرحله كافي است.

2. در مرحله بعد خامه سنگين قنادي زده شده، يك ليوان ماست چكيده يا يوناني، پودر فلفل پاپريكا و يك قاشق غذاخوري شكر را به مواد بالا اضافه كنيد و خوب هم بزنيد. بهتر است تمام محتويات ماهيتابه را به يك قابلمه مناسب منتقل كنيد و روي حرارت ملايم گاز بگذاريد تا يك سس غليظ به دست بيايد. ۱۰ تا ۱۵ دقيقه زمان براي آماده شدن سس خورش مرغ كاري با ماست و خامه كافي است.

3. در يك ماهيتابه نچسب روغن مايع را داغ كنيد. تكه‌هاي سينه مرغ را در روغن بريزيد و روي شعله ملايم گاز تفت دهيد. بادام هندي‌ها را آسياب كنيد و پودر آن را به همراه پودر كاري روي تكه‌هاي مرغ بريزيد و هم بزنيد. اين كار را تا زماني كه تكه‌هاي مرغ رنگ‌شان از صورتي به كرم تغيير كند ادامه دهيد. ۳ دقيقه زمان براي اين مرحله كافي است.

4. تكه‌هاي سينه مرغ تفت داده شده را از ماهيتابه خارج كنيد و به سسي كه قبلا آماده كرده بوديد اضافه كنيد و خوب هم بزنيد. خورش مرغ كاري با ماست و خامه را به مدت ۳۰ دقيقه روي شعله ملايم گاز قرار دهيد تا تكه‌هاي مرغ خورش خوب بپزند و خورش جا بيفتد.

5. خورش مرغ كاري با ماست و خامه را با جعفري تازه خرد شده تزيين و با برنج سرو مي‌كنند. در صورت تمايل مي‌توانيد به سس خورش مرغ كاري كمي رب گوجه فرنگي هم اضافه كنيد. در اين صورت دو قاشق غذاخوري رب گوجه‌فرنگي را به پيازهاي در حال تفت اضافه كنيد و تفت دهيد تا طعم خامي رب گوجه گرفته شود.

 

منبع: All Recipes


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۰۱:۵۴ توسط:زهرا علي خوش موضوع: نظرات (0)

ماكاروني با سويا و قارچ و راز‌هاي خوشمزه شدن آن

ماكاروني يكي از محبوب‌ترين غذا‌ها در تمامي اعصار و قرون است. اين غذاي زير مجموعه پاستا با رگ و ريشه ايتاليايي‌اش در صدر غذا‌هاي دوست داشتني كوچك و بزرگ تك و تنها سالهاست سلطنت مي‌كند.
مجله كوروش: ماكاروني يكي از محبوب‌ترين غذاها در تمامي اعصار و قرون است. اين غذاي زير مجموعه پاستا با رگ و ريشه ايتاليايي‌اش در صدر غذاهاي دوست داشتني كوچك و بزرگ تك و تنها سالهاست سلطنت مي‌كند. تقريبا ۹۹ درصد افراد درست كردن ماكاروني را بلد هستند اما تعداد كمي از آن‌ها فوت و فن و رازهاي يك ماكاروني قرمز و خوشمزه را بلد هستند. اغلب مردم عادت دارند ماكاروني را با گوشت چرخكرده درست كنند اما اگر قصد داريد به دلايل مختلف مصرف گوشت را در رژيم غذايي روزانه محدود كنيد يا هر از چندگاهي گياهخواري كنيد بن نيست فوت و فن‌هاي درست كردن يك ماكاروني قرمز و خوشمزه با سويا و قارچ را در ادامه مطالعه كنيد.

 

مواد لازم براي ۶ نفر

ماكاروني: ۷۰۰ گرم
سويا: ۲۰۰ گرم
قارچ: ۲۰۰ گرم
پياز: ۱ عدد متوسط
شير: ۱ ليوان
زعفران دم كرده: ۱ قاشق غذاخوري
رب گوجه فرنگي: ۵ قاشق غذاخوري
گوجه فرنگي رنده شده: ۴ عدد متوسط
زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوري سرخالي
فلفل پاپريكا: ۱ قاشق مرباخوري
فلفل سياه: ۱ قاشق چايخوري
فلفل قرمز: ½ قاشق چايخوري
كره: به مقدار لازم
نمك: به ميزان لازم
روغن: به ميزان لازم
آب جوشيده گرم: ۱/۲ فنجان

طرز تهيه ماكاروني

1. براي درست كردن يك ماكاروني قرمز خوشمزه با سويا و قارچ ابتدا به مدت ۲ الي سه ساعت سويا را در يك ليوان شير خيس كنيد و به آن مقداري فلفل سياه و نمك اضافه كنيد. بعد از اين مدت سويا را آبكش كنيد و خوب فشار دهيد تا شير اضافي آن گرفته شود. پيازها را ريز و حبه‌اي خرد كنيد و در مقداري روغن تفت دهيد. وقتي كه پيازها سبك شدند كمي ديگر سرخ كنيد تا كاراملي شوند.

2. زردچوبه را اضافه كنيد و زماني كه زردچوبه تفت خورد و طعم خامي آن گرفته شد گوجه فرنگي‌هاي رنده شده را اضافه كنيد. آب گوجه فرنگي بايد خوب كشيده و سرخ شود. سپس رب گوجه فرنگي را اضافه كنيد و تفت دهيد تا طعم خامي آن گرفته شود. يك قاشق غذاخوري زعفران دم كرده را هم اضافه كنيد. حالا نوبت اضافه كردن سويا است. بعد از ريختن سويا در سس گوجه فرنگي چند قاشق آب به سويا اضافه كنيد تا سويا خوب بپزد. سپس سويا را خوب تفت دهيد تا طعم خامي آن گرفته شود. بعد از حدود ۵ يا شش دقيقه ساير ادويه‌جات به علاوه نمك به سويا اضافه كنيد. مواد را خوب هم بزنيد تا طعم فلفل و ادويه و نمك به خورد سويا بروند.

3. در اين فاصله قارچ‌ها را برش بزنيد و در مقداري كره و فلفل سياه تفت دهيد تا كمي سبك شوند. سپس قارچ‌هاي تفت خورده را به تركيب سويا اضافه كنيد. مايه سويا و قارچ را خوب هم بزنيد. اگر مايه به روغن نياز دارد كمي ديگر روغن اضافه كنيد تا مايه ماكاروني ته نگيرد. به مايه سويا اجازه دهيد تا به روغن بيفتد. بهتر است براي چند دقيقه درب ماهيتابه را ببنديد و صبر كنيد تا مايه ماكاروني به روغن بيفتد.

4. در يك قابلمه آب را جوش بياوريد، مقداري نمك به آب اضافه كنيد و ماكاروني را طبق دستور روي بسته بپزيد و آبكش كنيد. بعد از مدت زمان گفته شده روي بسته، ماكاروني را آبكش كنيد.

5. براي ته ديگ ماكاروني بسته به اندازه قابلمه يك يا دو عدد سيب زميني را پوست بگيريد و به صورت ورقه‌اي برش بزنيد. براي اين‌كه ته ديگ سيب زميني نسوزد بهتر است برش‌ها حدود نيم سانت قطر داشته باشند. روي سيب‌زميني‌ها مقداري كنجد و نمك بپاشيد. در يك قابلمه مقداري روغن بريزيد. روغن را داغ كنيد و سيب‌زميني‌هاي آغشته به نمك و كنجد را كف قابلمه بچينيد.

6. براي اين‌كه ماكاروني يكدستي داشته باشيد به صورت لايه لايه ماكاروني و مايه ماكاروني را در قابلمه بريزيد. به اين ترتيب كه در لايه اول ماكاروني، لايه دوم نصف مايه ماكاروني و نيمي از نصف فنجان آب جوشيده گرم (جوش و خيلي داغ نباشد، دماي ولرم كافي است) و در لايه دوم هم به همين ترتيب يك لايه ماكاروني، نصف باقي مانده مايه ماكاروني و باقي‌مانده فنجان آب.

7. مدت زمان دم كشيدن ماكاروني و برشته شدن ته ديگ سيب زميني بستگي به ضخامت كف قابلمه دارد. بهتر است براي دم كردن ماكاروني قرمز با سويا و قارچ از قابلمه چدن استفاده كنيد تا ته ديگ نسوزد. ۳۰ الي ۴۵ دقيقه براي دم كشيدن ماكاروني و برشته شدن ته ديگ سيب زميني كنجدي كافي است.

نكات:

براي مرحله دم كردن ماكاروني حتما از ۱/۲ فنجان آب استفاده كنيد. اين كار باعث مي‌شود ماكاروني خوب بخار كند و قرمز شود و هنگام سرو بافتي نرم و لطيف داشته باشد.
خيس كردن سويا در شير طعم لذيذي به سويا مي‌بخشد و طعم خاص سويا كه براي برخي خوشايند نيست را كاملا از بين مي‌برد.
براي اين‌كه يك ماكاروني قرمز خوشمزه داشته باشيد بعد از آبكش كردن ماكاروني آن را با آب سرد بشوريد تا لعاب ماكاروني از آن جدا شود و مايه ماكاروني حسابي روي آن بنشيند.
اگر ترجيح مي‌دهيد ماكاروني را دم نكنيد بعد از آبكش كردن آن، ماكاروني را در ظرف مورد نظر سرو كنيد و مايه ماكاروني را روي آن بريزيد. روي مايه ماكاروني كمي پنير پارمزان رنده شده بپاشيد.
هنگامي كه ماكاروني را در آب جوش ريختيد مرتب ماكاروني را با يك چنگال هم بزنيد تا رشته‌هاي ماكاروني به هم نچسبند. به آب ماكاروني روغن اضافه نكنيد چون چربي رشته‌هاي ماكاروني اجازه نمي‌دهد كه مايه ماكاروني خوب به خورد آن برود و يك ماكاروني قرمز خوشرنگ با سويا و قارچ داشته باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۰۰:۵۵ توسط:زهرا علي خوش موضوع: نظرات (0)

استيكي متفاوت با گوشت چرخ كرده

وقتي صحبت از استيك مي‌شود معمولا تصوير يك تكه گوشت فيله گوساله يا مرغ كه با استيك كوب خوب كوبيده و صاف شده و گريل شده است در ذهن تمام افراد نقش مي‌بندد. اما استيك با گوشت چرخكرده هم يكي از مشهورترين استيك‌ها در سرتاسر دنياست.
مجله كوروش: وقتي صحبت از استيك مي‌شود معمولا تصوير يك تكه گوشت فيله گوساله يا مرغ كه با استيك كوب خوب كوبيده و صاف شده و گريل شده است در ذهن تمام افراد نقش مي‌بندد. اما استيك با گوشت چرخكرده هم يكي از مشهورترين استيك‌ها در سرتاسر دنياست.

 

استيك با گوشت چرخكرده استيك اختراعي دكتر «سليزبري» يكي از پزشكان تغذيه مشهور آمريكايي است كه طرفدار رژيم‌هاي غذايي كم كربوهيدرات است. اتفاقا اين استيك خوشمزه در آمريكا به استيك سليزبري مشهور است و احتمالا فقط به خاطر شكل ظاهرش در طبقه استيك‌ها قرار گرفته است. طرز تهيه استيك سليزبري با گوشت چرخكرده را در ادامه مطالعه فرماييد.

مواد لازم براي ۶ نفر

گوشت چرخكرده مخلوط: ۱۲۰۰ گرم
پياز: ۲ عدد رنده شده
پودر نان: ½ فنجان (در منزل نان سوخاري را بكوبيد و پودر نان درست كنيد)
تخم‌مرغ: ۱عدد
كره: ۱ قاشق غذاخوري
قارچ: به مقدار دلخواه
پياز كوچك: ۱ عدد
نمك: ¼ قاشق چايخوري
فلفل سياه: ۱/۸ قاشق چايخوري
آرد چند منظوره: ۱ قاشق غذاخوري
سس كچاپ: ¼ فنجان
آب: ¼ فنجان
پودر خردل: ½ قاشق چايخوري

طرز تهيه استيك

1. براي تهيه استيك با گوشت چرخكرده ابتدا دو عدد پياز را رنده كنيد. سپس گوشت چرخكرده، پياز رنده شده، پودر نان، پودر خردل، تخم‌مرغ، نمك و فلفل سياه را با هم مخلوط كنيد. گوشت را به ۶ قسمت، هر كدام به اندازه يك كوفته، تقسيم كنيد.

2. گوشت‌ها را به شكل استيك در بياوريد و گرد يا مستطيلي كنيد. يك ماهيتابه نچسب را بدون روغن داغ كنيد (يا فقط كف ماهيتابه را با مقدار خيلي اندك روغن چرب كنيد) و هر طرف استيك را به مدت ۴ تا پنج دقيقه روي شعله ملايم تفت دهيد. استيك‌ها را از ماهيتابه خارج كنيد و در همان ماهيتابه يك قاشق غذاخوري كره بريزيد و بعد از اين‌كه داغ شد يك عدد پياز خلالي خرد شده را تفت دهيد تا سبك شود.

3. سپس يك قاشق آرد چند منظوره اضافه كنيد و تفت دهيد. بعد از يك الي دو دقيقه دو ليوان آب يا دو ليوان آب گوشت و سس كچاپ اضافه كنيد. بعد از به جوش آمدن مواد داخل ماهيتابه استيك‌ها را به سس اضافه كنيد.

4. وقتي بعد از چند دقيقه سس استيك غليظ شد و هر طرف از استيك‌ها به مدت ۵ دقيقه در سس با حرارت متوسط پخته شد، استيك‌ها را سرو كنيد.

5. يك روش ديگر اين است كه سس قارچ را كه قبلا در مطلب (سس قارچ مخصوص غذاهاي گوشتي) آورده ايم، آماده كنيد و روي استيك‌ها بريزيد.

6. اين استيك با گوشت چرخكرده، سس قارچ، انواع سبزيجات گريل يا كبابي و پوره سيب‌زميني  كه قبلا در مطلب (روش تهيه پوره سيب زميني خامه اي) آورده ايم، سرو مي‌شود (البته اگر رژيم كم كربوهيدرات داريد پوره سيب زميني را حذف كنيد).


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۵۹:۵۰ توسط:زهرا علي خوش موضوع: نظرات (0)

طرز تهيه پيتزا لهجمون با سس سير

لهمجون يا لاهماجون يك پيتزاي تركي خوشمزه روي يك تكه نان گرد نازك است كه اتفاقا در ميان كشورهاي عرب خاورميانه هم بسيار پرطرفدار است. بعيد است مسافر تركيه بوده باشيد و لهمجون را امتحان نكرده باشيد.
مجله كوروش: لهمجون يا لاهماجون يك پيتزاي تركي خوشمزه روي يك تكه نان گرد نازك است كه اتفاقا در ميان كشورهاي عرب خاورميانه هم بسيار پرطرفدار است. بعيد است مسافر تركيه بوده باشيد و لهمجون را امتحان نكرده باشيد. در برخي رستوران‌هاي تركي در ايران هم اين پيتزاي تركي خوشمزه سرو مي‌شود.

 

مواد لازم مايه گوشت لهمجون

سير رنده شده: يك قاشق مرباخوري
پياز: ۱ عدد ريز خرد شده
ريحان تازه: ۳ قاشق غذاخوري ريز خرد شده
جعفري تازه: ½ پيمانه ريز خرد شده
نعنا تازه: ۲ قاشق غذاخوري ريز خرد شده
فلفل پاپريكا: ½ قاشق چاي‌خوري
پودر زيره سبز: ½ قاشق چاي‌خوري
پودر تخم گشنيز: ½ قاشق چاي‌خوري
فلفل دلمه‌اي سبز: ½ پيمانه ريز خرد شده
ليموترش: نصف يك عدد
روغن زيتون: ۴ قاشق مرباخوري
گوجه فرنگي رنده شده: ۴ عدد
گوشت چرخكرده مخلوط كم‌چرب: ۹۰۰ گرم
رب گوجه‌فرنگي: ۶ قاشق غذاخوري
پودر فلفل قرمز: به ميزان دلخواه
نمك: به مقدار دلخواه
مواد لازم براي خمير لهمجون

پودر مخمر: سه و ¼ قاشق چاي‌خوري
شكر سفيد: ۱٫۲ قاشق چاي‌خوري
آب گرم با دماي ۴۵ درجه سانتي‌گراد: ۱ پيمانه
آرد ساده يا آرد همه منظوره: ۵ پيمانه (آرد همه منظوره همان آردي است كه براي تهيه نان لواش از آن استفاده مي‌شود)
نمك: ۲ قاشق چايخوري
روغن مايع: ¼ پيمانه
آب: ½ پيمانه
مواد لازم براي سس سير 

ماست چكيده يا يوناني: ۱ پيمانه
جعفري تازه ريز خرده شده: ½ قاشق مرباخوري
سير رنده شده: ¼ قاشق مرباخوري
نمك و فلفل سياه: به ميزان دلخواه
مواد لازم براي تزئين

كلم سفيد ريز خرد شده: ۱ پيمانه
كلم قرمز ريز خرده شده: ۱ پيمانه

طرز تهيه:

1. در ابتدا سير، پياز، ريحان، جعفري، نعنا، فلفل پاپريكا، دارچين، پودر گشنيز، فلفل دلمه‌اي قرمز، آب ليموترش و روغن زيتون را در غذاساز بريزيد و با هم ميكس كنيد. در اواسط كار گوجه فرنگي‌ها را هم اضافه كنيد و باز هم ميكس كنيد تا يك مايه يكدست و صاف به دست بياوريد.

2. يك ماهيتابه تفلون را روي شعله متوسط گاز گرم كنيد و گوشت چرخكرده را داخل آن بريزيد، سپس مايه يكدستي را كه در غذاساز درست كرده بوديد به آن اضافه كنيد و خوب هم بزنيد. حدود ۱۰ تا پانزده دقيقه مواد فوق را روي حرارت نگه داريد تا گوشت چرخكرده بپزد. پودر فلفل قرمز و نمك را به مقدار دلخواه اضافه كنيد. بعد از پخت مايه گوشتي آن را در يك ظرف پيركس يا چيني بريزيد و وقتي كه به دماي محيط رسيد روي آن را يك سلفون بكشيد و چندين ساعت يا يك شب تا صبح در يخچال بگذاريد.

3. براي درست كردن خمير لهمجون ابتدا پودر مخمر و شكر را با يك پيمانه آب گرم مخلوط كنيد. ده دقيقه اين تركيب را بپوشانيد و در يك جاي گرم مثل كنار پنجره آفتاب‌گير كنار بگذاريد تا مخمر عمل بيايد. در يك ظرف جداگانه آرد و نمك را الك كنيد و سپس با هم مخلوط كنيد و خوب هم بزنيد. روغن مايع و ½ پيمانه آب ديگر به مخلوط شكر و مخمر و آب اضافه كنيد و سپس تمام آن‌ها را روي مخلوط آرد و نمك بريزيد و خمير به دست آمده را خوب ورز دهيد. روي سطح كارتان كمي آرد بپاشيد و حدود ۸ دقيقه خمير را روي آن ورز بدهيد تا يك خمير صاف و يكدست به دست بيايد.

4. خمير را گرد كنيد و در كاسه‌اي كه از قبل چرب كرده‌ايد بگذاريد، سپس روي ظرف خمير را بپوشانيد و براي مدت يك ساعت آن را در يك جاي گرم بگذاريد. هنگامي كه حجم خمير دو برابر شد يك دقيقه آن را ورز دهيد و كنار بگذاريد.

5. روي سطح كارتان كمي آرد بپاشيد و خمير را روي آن بگذاريد. ده چانه خمير به صورت گرد درست كنيد و با وردنه خمير را به صورت دايره‌اي باز كنيد. قطر هر خمير بايد ۲۵ سانتي‌متر باشد. ضخامت خمير بايد نازك و مثل ضخامت خمير شيريني كرپ باشد. خميرها را در سيني فر و روي كاغذ روغني بگذاريد.

6. فر را روي دماي ۲۶۰ درجه سانتي‌گراد تنظيم و گرم كنيد. روي هر خمير لهمجون، مايه گوشتي را كه از قبل آماده كرده بويد بريزيد و با ته قاشق روي خمير بماليد. مايه گوشتي بايد با ضخامت كم و به صورت يكدست روي خمير ماليده شود. لهمجون‌ها را به مدت ۸ تا ده دقيقه در فر با دماي ۱۷۵ درجه سانتي‌گراد و در طبقه وسط فر بپزيد.

7. لهمجون را مي‌توانيد سه روز در يخچال و سه ماه در فريزر نگه داريد. لهمجون را با سس سير و كلم سرو مي‌كنند. براي تهيه سس سير، ماست، جعفري و سير را مخلوط و نمك و فلفل آن را اندازه كنيد. لهمجون را معمولا با كلم سفيد و قرمز، ليموترش، جعفري، دوغ و تربچه نقلي سرو مي‌كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۵۹:۰۱ توسط:زهرا علي خوش موضوع: نظرات (0)

كوكو كلم بروكلي

كلم بروكلي از اون دسته سبزيجات خاصي هست كه هم خام هم پخته و هم سرخ شدس بسيار خوشمزس. در اين قسمت طرز تهيه كوكوشو به شما آموزش ميديم.

 

مواد لازم :

كلم بروكلي ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد
گردوي ريز شده ۳ قاشق غذا خوري
پياز سرخ شده بدون روغن ۳ قاشق غذا خوري
پياز رنده شده ۱ عدد
نمك و زردچوبه و فلفل سياه به مقدار لازم
آرد گندم 1 قاشق غذا خوري
روغن حيواني يا روغن مخصوص سرخ ۱ قاشق مربا خوري

طرز تهيه :

1. كلم بروكلي را با مقداري كمي آب بپزيد وقتي پخته شد آنقدر صبر كنيد تا كاملاْ آب آن تبخير شود

2. كلم بروكلي را ميكس و يا با گوشت كوب له كنيد و به آن گردو ، آرد ، پياز سرخ شده ، نمك ، فلفل ، زردچوبه ، پياز رنده شده و تخم مرغ اضافه كنيد و خوب هم بزنيد چنانچه مايه سفت و يا شل بود ميتوانيد ميزان تخم مرغ را زياد و كم كنيد.

3. كف ماهيتابه رژيمي رابا كمي روغن چرب كنيد و مايه كوكو را در آن بريزيد و درب ماهيتابه را بسته و حرارت را كم كرده و فرصت بدهيد تا كوكو پخته شود و بعد طرف ديگر را برگردانيد

4. وقتي كوكو آماده شد برش زده و در ديس بچينيد و تزيين كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۵۶:۳۸ توسط:زهرا علي خوش موضوع: نظرات (0)

كوكو سبزي

اگه سبزي كوكوي آماده و خورد كرده داشته باشيم ميشه گفت كه كوكو سبزي جز آسون ترين كوكوهاست و خيلي خيلي سريع و بي دردسر حاضر ميشه و طعم و مزه اش رو هم كه ديگه نگم براتون حرف نداره.در اين قسمت طرز تهيه يه مدل كوكو سبزي ساده رو براتون ميگم كه با سير طعم دار شده و عطر و مزه اش حرف نداره.

 

مواد لازم براي تهيه كوكو سبزي

سبزي كوكو (تره، جعفري، گشنيز، شويد): ۴۰۰ گرم
تخم مرغ: ۲ عدد
سير رنده شده: ۱ قاشق مربا خوري
زرشك و گردو: در صورت تمايل براي تزيين
نمك فلفل و زرچوبه: به مقدار لازم
مواد لازم براي تهيه كوكو سبزي

1. ابتدا كافيه تخم مرغ هامون رو فقط در حدي هم بزنيم كه از لختگي دربيانن

2. حالا سبزي هاي خورد شده، سير، نمك، فلفل و زرچوبه رو هم به تخم مرغ اضافه ميكنيم.

3. مواد رو هم ميزنيم تا يكدست بشن.

4. حالا مايه كوكو رو داخل ماهيتابه اي كه كمي روغن داخلش ريخته و چربش كرديم ميريزيم و اجازه ميديم تا كوكو با حرارت ملايم هم بپزه و هم زيرش سرخ بشه. بهتره در اين مرحله در ماهيتابه بسته باشه.

5. وقتي كوكو خودشو گرفت برش ميگردونيم تا طرف ديگه هم سرخ بشه، در اين مرحله احتياجي نيست كه در ماهيتابه بسته باشه.

6. وقتي هر دو طرف طلايي شد كوكو رو داخل ظرف برميگردونيم و برشش ميزنيم.

7. حالا كوكو خوشمزه ما حاضره و ميتونيم در صورت تمايل با زرشك و گردو تزيينش كنيم.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۵۵:۵۹ توسط:زهرا علي خوش موضوع: نظرات (0)

كتلت مرغ

كتلت مرغ با سيب زميني يكي از خوشمزه ترين كتلت ها است كه در ادامه با دستور تهيه آن همراه شما هستيم.

 

مواد لازم براي كتلت مرغ

سينه مرغ متوسط: يك عدد
پياز متوسط: 2 عدد
سيب زميني متوسط: 3عدد
تخم مرغ: 2 عدد
زعفران ساييده: نصف قاشق چايخوري
پودر سوخاري: يك فنجان
نمك و فلفل: به ميزان لازم
طرز تهيه كتلت مرغ

1. سينه مرغ را همراه با يك ليوان آب، يك عدد پياز، كمي نمك وفلفل و زعفران نصف مقدار زعفران حل شده با شعله ملايم مي پزيم تا آب آن كشيده شود.

2. سيب زميني ها را پخته و گرم گرم آن را رنده و يا چرخ مي كنيم.

3. مرغ و سيب زميني را مجدداً چرخ كرده و پياز را همرنده مي كنيم و با تخم مرغ، زعفران حل كرده، نمك و فلفل آن را خوب ورز مي دهيم .

4. كف دستمان را به پودر سوخاري آغشته كرده و از مايه به اندازه يك عدد پرتقال متوسط برمي داريم و آن را به صورت گرد يا بيضي شكل مي دهيم و در روغن سرخ مي كنيم


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۵۵:۱۵ توسط:زهرا علي خوش موضوع: نظرات (0)

كباب تابه‌اي

يك كباب خانگي خوشمزه و فوق العاده با نام كباب تابه اي كه مي توان آن را بهترين غذاهاي خانگي نام گذاري نمود.

 

مواد لازم براي كباب تابه اي

گوشت چرخ كرده: 500 گرم
فلفل دلمه اي سبز يا قرمز خرد شده: 1 عدد
گوجه فرنگي: 3 عدد
رب گوجه فرنگي: 1 قاشق غذا خوري
پودر زعفران: 1/2 قاشق چايخوري
فلفل سياه: 1/2 قاشق چايخوري
سيب زميني حلقه شده: 2 عدد
پياز رنده شده: 1 عدد
پودر سير: 1/2 قاشق چايخوري
پاپريكا: 1/2 قاشق چايخوري
گرد ليمو: 1 قاشق چايخوري
نمك: به ميزان لازم
طرز تهيه كباب تابه اي خانگي

1. گوشت چرخ كرده را به همراه پياز رنده شده ، مقداري نمك ، فلفل و زرد چوبه ورز ميدهيم . آنقدر ورز ميدهيم تا كاملا به خورد هم بروند.

2. در يك تابه مقداري روغن ميريزيم و رب گوجه فرنگي را با حرارت بالا تفت ميدهيم.ادويه پايريكا را هم به آن اضافه ميكنيم و چند ثانيه ديگر تفت ميدهيم .سپس نصف پيمانه آب جوش اضافه ميكنيم و در كنار آب جوش گرد ليمو و زعفران را مخلوط كرده و بعد از يك جوش كوچك اين سس از روي حرارت برميداريم.

3. گوشت هاي ورز داده شده را به اندازه و حالت دلخواه خود فرم دهيد و در تابه روغن با حرارت ملايم رو به بالا سرخ كنيد.4. دو طرف گوشت را سرخ كنيد تا گوشت آب بيندازد و بعد از سرخ شدن دو طرف گوشت ها ،گوجه فرنگي هاي حلقه اي برش زده و فلفل دلمه اي ها و نيز سيب زميني ها را در تابه، كنار گوشت ها ميچينيم.

5. كمي نمك روي سيب زميني ها ميپاشيم و سس گوجه اي كه آماه كرده بوديم روي آنها ميريزيم .

6. در تابه را گذاشته و اجازه ميدهيم همه مواد با حرارت پايين به مدت نيم ساعت بپزند و جا بيفتند.

7. پس از نيم ساعت كباب تابه اي ما آماده سرو است.كه ميتوانيد در كنار سبزيجات با نان نوش جان كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۵۴:۳۴ توسط:زهرا علي خوش موضوع: نظرات (0)

كوكو عدس

يكي از غذاهاي ساده و خوشمزه اي كه مي توانيد با عدس تهيه كنيد كتلت و يا كوكوي عدس است. عدس يكي از مقوي ترين حبوبات است كه مصرف روزانه آن مي تواند قواي جسماني ما را تقويت كند. با مواد لازم ذكر شده در اين آموزش آشپزي مي توانيد براي ۳ تا ۴ نفر كوكو عدس تهيه نماييد.

 

مواد لازم كوكو عدس:

عدس: ۵۰۰ گرم
سيب زميني: ۱ عدد
پياز: ۱ عدد
تخم مرغ: ۳ عدد
پودر سير: ۱ قاشق چايخوري
آرد سوخاري: ۲ قاشق غذاخوري
نمك و فلفل سياه: به ميزان لازم
دستور پخت و طرز تهيه:

1. ابتدا عدس را از شب قبل يا حداقل چند ساعت قبل در آب مي خيسانيم تا نرم شود و راحت تر پخته شود. پس از خيس خوردن عدس آن را به همراه مقداري آب داخل يك قابلمه مي ريزيم.

2. سپس سيب زميني را پوست مي گيريم.و سيب زميني را هم داخل قابلمه مي ريزيم و اجازه مي دهيم تا عدس و سيب زميني با حرارت ملايم كاملا بپزند.

3. پس از آماده شدن عدس و سيب زميني آنها را بايد له كنيم . اين كار را مي توانيم با ميكسر يا گوشكوب انجام دهيم.

4. حالا يك كاسه بزرگ براي آماده كردن مايه كوكوي عدس بر مي داريم و پياز را با رنده ريز در آن رنده مي كنيم. پياز رنده شده را با دست فشار مي دهيم و آبش را جدا مي كنيم. آب پياز باعث مي شود كوكوي ما هنگام سرخ شدن از هم جدا شود.

5. مخلوط سيب زميني و عدس را به همراه پودر سير ، نمك ، فلفل سياه به پياز آب گرفته شده اضافه مي كنيم.

6. تخم مرغ ها را در ظرفي جداگانه خوب مي زنيم سپس به مايه كوكو اضافه مي كنيم. حالا مواد را خوب مخلوط مي كنيم.

7. زماني كه مواد به خوبي مخلوط و يكدست شدند كم كم آرد سوخاري را اضافه مي كنيم تا زماني كه مايه كوكو كمي خودش را بگيرد آرد سوخاري اضافه مي كنيم. البته توجه داشته باشيد بايد به مقداري آرد سوخاري اضافه كنيم كه بتوانيم كوكوها را شكل بدهيم. اضافه كردن بيش از حد آرد سوخاري مي تواند باعث سفت شدن مايه كوكو شود.

8. حالا نوبت به سرخ كردن كوكوي عدس مي رسد. براي اين منظور مقداري روغن مايع در تابه مي ريزيم و اجازه مي دهيم تا كاملا داغ شود. پس از داغ شدن روغن مقداري از مايه كوكو بر مي داريم و در دست به صورت دايره شكل حالت مي دهيم و كمي صافش مي كنيم و داخل روغن مي اندازيم. روش شكل دادن كتلت عدس دقيقا مانند كوكوي سيب زميني است.

9. پس از اينكه قسمت زيرين كوكوها سرخ شد آنها را برمي گردانيم تا قسمت ديگرشان نيز سرخ شود. البته اگر دوست داشته باشيد مي توانيد اين كوكو را مانند كوكوي سبزي به صورت يكجا داخل تابه بريزيد و سرخ كنيد.

10. اگر آرد سوخاري در دسترس نداشتيد مي توانيد از آرد نخودچي هم استفاده كنيد. براي سوخاري كردن آرد سفيد خام هم مي توانيد آرد را به همراه مقداري كمي روغن داخل يك تابه كوچك بريزيد و آنقدر تفت دهيد تا رنگش قهوه اي كم رنگ شود.

* كوكوي عدس به خاطر مواد موجود در آن پس از اينكه كاملا سرخ مي شود حالت شكننده اي دارد وبه همين دليل پس از سرخ شدن كوكو با دقت آن را از تابه خارج و در ظرف مورد نظر بگذاريد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۵۳:۴۷ توسط:زهرا علي خوش موضوع: نظرات (0)